14 november 2013

Morgonens första tankar

Det var länge sen som jag vaknade vid denna okristliga tid som 04.40, eller pensionärstiden som jag kallade den i våras när jag fortfarande orkade jobba. Då var natt sömnen inte mer än 2-4 timmar per natt. Sen jobbade jag mina 8 timmar. Kom hem, var mamma och gjorde allt som man gör, som mamma.

Men då var inte alkoholen inblandad i mitt liv på samma sätt som den är idag. Då var det bara på helgerna och det är ju helt legalt.  Precis som så många andra svenskar, dricker bara på helgerna. Det är ju helt normalt. Det ser jag ju i min egna umgänges krets. Undrar hur många procent av svenska folket gör inte det egentligen, dricker bara på helgerna? Har inte googlat på nån statistik om det, man kanske skulle göra det.

På fredagarna längtade man hem för att kunna "koppla av" och att få hälla upp det där efterlängtade glaset med  rött vin. Så gott det var!! Att laga mat med goda röda bredvid var veckans höjdpunkt. Det blev ju dessutom mycket roligare. Eller!?

Men det var aldrig roligt på söndagarna, när ångesten kom. Ångest över att det är måndag nästa dag,  ångest över att  man har druckit för mycket. Och inte reflekterade jag så mycket mer över det. Inte mer än att jag ibland kunde tänka, nästa helg blir det inget. Men det blev oftast samma sak igen. Det som varit helgen innan var som bortblåst när fredagen kom igen. Så återigen var det såå gott med det röda till matlagningen.

2 kommentarer:

  1. Ja jag gillar morgnarna nu mera. Fast jag får inte glömma bort de morgnar som jag vaknade och var aktiv. Då jag bara skakade och för hoppningsvis så hade jag en kall öl som återställare. Jag får aldrig glömma bort hur det var på den tiden. Så tack Nina för att du påminner mig. Vi måste hjälpa varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också mornar, dock inte såå tidiga.
      Och som du säger, så måste vi hjälpa varandra.
      Så även jag tackar Dig!

      Radera