16 november 2013

Olika sorters beroenden

Det finns en uppsjö av olika sorters beroenden. T ex shopping, godis, cigaretter, nässpray, mat, träning, sociala medier (facebook, twitter, instagram m fl), spel, alkohol, sex, droger av alla dess slag,  för att nämna några av dom som jag just nu kommer på. Och alla får man abstinens besvär av när man försöker sluta. Mer eller mindre och på olika sätt. Vissa behöver man medicinsk hjälp med medan vissa räcker det med bara terapi. Vissa beroenden kan man sluta med, med bara ren vilje styrka.
Jag har haft 6st av dessa beroenden. Några av dom beroenden var mindre jobbiga att sluta med medan vissa får jag fortfarande jobba med. Mitt sätt att jobba med dom som jag har kvar är terapi och jag har verkligen kommit långt på väldigt kort tid. Kanske beror det på att jag för första gången har insett var problemen kommer ifrån och att jag är redo att ta tag i dom.
Alkoholen vet jag dock inte hur jag kommer att göra med. Kanske kombinera medicin och terapi, jag vet inte. Får väl diskutera det nästa vecka när jag har mitt andra besök på beroende mottagningen.

Så mer om det "later on"


2 kommentarer:

  1. Ja jag är också en beroende människa, Fast har lärt mig att bara ta en dag i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju en dag i taget man får ta.

      Radera